SPORCULARIN KABUSU: AŞİL TENDİNİTİ    
Özel Samsun Atasam Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Kliniği’nden Op. Dr. İsmet Akçay, aşil tendiniti( Aşil tendon iltihabı ) hakkında bilgi verdi. Aşil tendonunun insan vücudundaki en büyük tendon olduğunu belirten İsmet Akçay, aşil tendon zedelenmelerinin önlenmesinde en iyi yolun ısınma ve germe egzersizleri olduğunu söyledi.

AKHİLLEUS ( AŞİL )’UN HİKAYESİ
Homeros’un “İlyada”sında anlatılan Troya Savaşı’nın en önemli figürlerinden biri olan Akhilleus (Aşil), Thetis ile Peleus’un oğludur. Annesi, O’nu ölümsüzlük kazanması için çocuk yaştayken Ölüler ülkesindeki Stiks Irmağı’na sokup çıkarmıştır. Ancak bunu yaparken, Aşil’i topuğunun biraz üstünden tuttuğu için, topuk kısmı büyülü sudan etkilenmemiştir.

Hikayeye göre Aşil, sadece ve sadece topuğundan incinebilirdi. Bu nedenle de Aşil’in ölümü, topuğundan alacağı bir darbeyle gerçekleşecektir. Troya Savaşı’nın sonlarına doğru Troyalı genç prens Paris, attığı okla Aşil’i topuğundan vurup öldürecektir.
Aşil’in, hızlı koşarak bütün insanları geçme özelliğinden ötürü, topuğu baldır kaslarına bağlayan tendona, aşil tendonu denildi. Aşil tendonu, insan vücudundaki en büyük tendondur ve 1,000 pound ( 1 POUND= 0.45 KG ) veya daha fazla güce karşı koyabilir.

AŞİL TENDON ZEDELENMESİ
Aşil tendonu vücudumuzdaki en sağlam bağdır, fakat aşırı yüklenilirse kopabilir veya dejenerasyona bağlı yapışma yerinde veya daha üst kısımda akut ve kronik ağrıya neden olabilir. Kopmalar daha çok 40’lı yaşlardan sonra halı sahada top oynayanlarda görülür. Yapışma yerindeki ağrılar ise daha çok sporcularda ve çok kilolu ev hanımlarında görmekteyiz.
Çoğunlukla uzun süre devam eden tendinit durumları ve aşırı yüklenmelerde görülen ağrılar, hafta sonu sporcularında, düzenli egzersiz, uygun ısınma ve germe yapmayanlarda sık görülür. Profesyonel atletler ve hafta sonu koşuları yapan kişilerde, çoğunlukla tendonun gereğinden fazla kullanımıyla; tendonun inflamasyonu ve hasarı sonucu aşil tendinitine maruz kalırlar. Bu nedenle sporcuların en sık karşılaştığı problemlerin başında gelmektedir. Düzenli yapılacak germe egzersizleri bu durumu azaltır. Aşil tendon zedelenmelerinin önlenmesinde en iyi yol, ısınma ve germe egzersizleridir. Bunun yanında iyi ve düzgün ekipman çok önemlidir.

Çabuk hızlanma ve atlama tipi sporlarda yani futbol, basketbol, tenis ve voleybolda sık görülür. Antrenman yöntemine ait faktörler:
•Aşilin aşırı kullanımı,
•Antrenmanın süre veya şiddeti çok hızlı artırılması, yokuş yukarı çok fazla koşma,
•Antrenman yöntemi veya içeriğindeki ani değişiklikler, hazırlıksız plyometrik antrenmana geçilmesi,
•Antrenman ortamındaki ani değişiklikler, açık alandan salon antrenmanına geçilmesi,
•Çok sert, çok yumuşak veya kaygan zeminde koşu veya atlama çalışmaları,
•Uzun süren futbol antrenmanı veya atlama, sıçrama çalışması,
•Yetersiz ısınma,
•Destekleyici egzersizlerin antrenmanda yer almaması, gergin baldır kasları,
•Anatomik yatkınlık, ayak bileği çevresindeki bağların zayıflığı,
•Aşil tendon bölgesindeki mikrotravmalar veya ilk belirtilerin hafife alınması,

ASİMETRİK YÜKLENMEZ
Aşağıdaki yakınmalar ve bulgular varsa dikkatli olmalısınız!
•Baldır adalesinde görülen normal dışı şişlik durumları,
•Egzersiz sonrasında yaşanan ağrı ve sızlamalar,
•Bacak kısımlarında duyu kayıplarının yaşanabilmesi,
•Özellikle sabahları uyandıktan sonra baldır bölgesinden topuğa doğru uzanarak hissedilen tendon üzerinde sızı ve hassasiyetin varlığı sizi uyarmalıdır.
Tedavi, tendon hasarına bağlı olsa da, çoğunlukla şu şekildedir:
•Bir hafta süresince, egzersiz ve koşmayı tamamen kesme şeklinde, tam bir istirahat veya egzersizleri yüzme gibi aşil tendonunu germeyen, basit egzersizlere çevirme,
•Steroid içermeyen antiinflamatuar tedavi,
•Topuk desteği veya tabanlık gibi kası desteklemeye yardım eden ve tendon üzerindeki gerginliği hafifleten ortozlar,
•Tendon hareketini kısıtlayan özel olarak tasarlanmış bir bandaj,
•Germe, masaj, ultrason ve ayağın ön kısmındaki zayıf kas grubunu ve yükselen ayak fleksörlerini (fleksör kaslarını) uzatmak için uygun egzersizler.

Cerrahi, çoğunlukla en son başvurulacak seçimdir. Eğer tendon ve onu örten kılıfın arasında sürtünme varsa; tabaka kalınlaşarak, fibröz dokuyu oluşturur.

Fibröz dokuyu çıkarmak ve herhangi bir yırtık varsa yırtığı tamir etmek, en iyi tedavi seçeneği olabilir. Aşil tendinit hastalığında, iyileşme yavaştır; geçici alçı uygulanabilir ve kas zayıflamasından kaçınmak için rehabilitasyon programı gerekebilir.

Aşil tendinitini önleyemeyebilirsiniz ancak riskleri azaltmak elinizde!

•Koşu ayakkabılarınızı dikkatli bir şekilde seçin. Ayakkabılar, topuğunuzu vurmayacak bir şekilde, yeterli destek görevini sağlamalıdırlar. Belki en iyi tedbir; sınırlarınızı bilmek ve egzersiz yaparken hassas bir program takip etmektir.
•Antrenmana başlamadan önce, tendonun yavaş yavaş ısınması için, yürüme ve germe hareketleri yapın. Birkaç dakikanızı ısınma için harcamak, tendonunuzda gelişebilecek yaralanmaların tedavisinde harcayacağınız zamanı düşününce daha iyidir.
•Baldır kaslarınızı germeye ve kuvvetlendirmeye odaklanın. Aşağıdaki hareketler sizi olası yaralanmalar için koruyacaktır.
•Koşma mesafenizi ve hızınızı yavaş yavaş arttırın. Artışlar yüzde 10’dan fazla olmamalıdır.
•Tepe koşuları ve benzeri gibi yorucu, tabana kuvvet, yarışmalardan kaçının.
•Egzersizden sonra adam akıllı dinlenin.
•Ancak bilinçli yaptığınız egzersizin sağlığınızı koruyacağını asla unutmayın.



SAĞLIK
 
Telif Hakkı © Haber Medya Grubu
RSS Samsun haber İletişim