YAVUZ ÖZKARAN    
Türk Halk Müziği’ne gönül veren değerli şef Yavuz Özkaran

Uzun yıllar saz sanatçılığı, öğretim görevliliği, gençlik koro şefliği, bölüm başkanlığı görevlerinde bulunan Yavuz Özkaran, konservatuarlara ve müzik bölümlerine çok sayıda öğrenci yetiştirmenin yanı sıra bağlamasıyla da birçok sanatçıya eşlik etti. Halk müziğine emek vermeye Canik Türk Halk Müziği Topluluğu’nda devam eden değerli şef Yavuz Özkaran ile koro çalışmalarını ve projelerini konuştuğumuz keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.

HABERHAYAT: Sizi tanıyabilir miyiz?

YAVUZ ÖZKARAN:
Türkülerle birlikteliğim merhum babam Hüseyin Özkaran’dan bağlama çalmasını öğrenerek başladı. İlk ve ortaöğrenim dönemimde okul koro faaliyetleri içerisinde bulundum. Şaduman Özkaran'la evliyim. Anıl ve Atıl adında iki erkek çocuk babasıyım.
1986-1990 yılları arası Samsun Belediye Konservatuvarı Türk Halk Müziği(THM) bölümündeki eğitimimin ardından, 1995 yılına kadar belediye konservatuvarı Türk Halk Müziği korosunda saz sanatçısı olarak görev yaptım.

1996 yılında Samsun İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Türk Halk Müziği korosunun kuruluş çalışmalarına katılarak, koroda 1996-1999 yılına kadar şef yardımcılığı görevinde bulundum. Görevde bulunduğum sürede, yurt içi ve yurt dışında birçok konser verdik, çeşitli ödüller aldık.

1999 yılında Samsun Büyükşehir Belediye Konservatuvarı Türk Halk Müziği bölümünde gençlik ve çocuk korosu şefi, öğretim görevlisi, 2001-2003 yılları arası Türk Halk Müziği bölüm başkanı olarak görev yaptım. Uzun yıllar, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Türk Halk Müziği Korosu’nda saz sanatçısı olarak yer aldım.

Daha sonraki dönemlerde Samsun Ondokuz Mayıs Lisesi Öğretmenler Türk Halk Müziği Korosu, Pelitder Türk Halk Müziği Korosu, Kurupelit Belediyesi Türk Halk Müziği Korosu, Samsunlu Sanatçılar Derneği Türk Halk Müziği Korosu, Gençlik ve Spor Bakanlığı Samsun Gençlik Merkezleri Türk Halk Müziği Topluluğu Şefliği görevlerinde bulundum.

Şu an Canik Belediyesi Türk Halk Müziği Korosu’nda şeflik görevimi sürdürmekteyim. 30 yıldır elimden geldiğince Samsun’a hizmet vermeye çalışıyorum. Gerek koro gerekse bireysel olarak çok sayıda konsere imza attım. Türk Halk Müziği’ne gönül vermiş birçok öğrenci yetiştirdim. Geçmişten geleceğe bir köprü olan türkülerimizi, bizden sonraki kuşaklara en doğru şekilde aktardığım inancındayım.

HABERHAYAT: Canik Türk Halk Müziği Korosu’ndaki çalışmalarınızdan bahseder misiniz?

YAVUZ ÖZKARAN:
Canik Türk Halk Müziği Korosu, Canik Belediye Başkanımız Osman Genç’in destekleriyle 2008’de kuruldu. Yıllar önce başkanımıza koro ile ilgili talebimizi ilettik, kendisi de çok olumlu baktı. İlk konserimizi aynı yılın ocak ayında AKM (Atatürk Kültür Merkezi) de verdik. Topluluğumuzun saz grup şefi değerli müzik adamı Murat Camadan ile çalışmalarımızı sürdürmekteyiz. 10 yıl içerisinde sayısız konsere imza attık. Canik Türk Halk Müziği Korosu’nun, 10 Ocak’ta 10. yılını kutlayacağız.

HABERHAYAT: Canik Belediyesi bünyesinde yer alan müzik okulu hakkında bilgi verir misiniz?

YAVUZ ÖZKARAN:
Genel koordinatörlüğünü üstlendiğim Canik Belediyesi Müzik Okulumuzu, başkanımız Osman Genç’in girişimiyle 2015 yılında faaliyete geçirdik. Müzik okulumuz Canik Belediyesi bünyesindeki Mevlana Yaşam ve Eğitim Kampüsü’nde hizmet vermektedir. Okulumuzun eğitim programı içerisinde ses eğitimi, piyano, gitar, bağlama, ney, keman, zurna, piyano, diksiyon ve üniversitelerin müzik bölümlerine hazırlık kursları yer alıyor. Haftanın yedi günü verilen kursların tamamı ücretsizdir.

HABERHAYAT: Türk Halk Müziği çalışmalarının dünü ile bugününü değerlendirir misiniz?

YAVUZ ÖZKARAN:
Geçmiş dönemlerde halk müziği çalışmaları, Samsun Belediye Konservatuvarı çatısı altında yapılmaktaydı. Samsun’da 1980 ve 1990 yılları arasında o dönemin en değerli üstatlarını, o topluluğun içerisinde müzik hayatlarını sürdürmekteydi. Çalışmalar, akademik bir çizgi içerisine oturtulmuştu. Çok sayıda akademisyen ve sanatçı, o topluluk içerisinden yetişti ve Türkiye’nin şu an birçok üniversite ve devlet kuruluşlarında hizmet vermektedir. Samsun’da koro çalışmalarını sürdüren ben, diğer birçok koro şefi ve sanatçı arkadaşımız, o dönemin yetiştirdiği kişilerdir. Yine o dönemde halkın halk müziğine desteği, ilgisi ve saygısı çok büyüktü. Bu topluluğa insanlar sınavdan geçirilerek alınırdı.
Bugünlere geldiğimizde, günümüz şartları gereği topluluklar, resmi ve özel kuruşlar çoğalarak çalışmalarına hız vermiş ve birçok Türk Halk Müziği toplulukları kurulmuştur.

HABERHAYAT: Peki, sizce Samsun bu zaman içinde neleri kaybedip neleri kazandı?

YAVUZ ÖZKARAN:
Geçmiş dönemlerde yapılmış olan çalışmaların altyapı olarak değerlendirilmesi gerekir. Bugünün çalışmaları, bu yapılan sağlam alt yapıların üzerine oturtularak çoğalmasına olanak sağlamıştır. Bizden önceki kuşakların biz ve bizden sonra gelecek olan sanatseverlerin, Türk Halk Müziği’ne olan sevgi ve ilgisiyle kaybedilen değil; kazanılan bir sanat dalı olmasına özen gösterilmiştir. Halk müziği geleneksel bir müzik türüdür. Ne kadar akademik çalışmalar olsa da usta çırak ilişkileriyle günümüze dek devam etmiştir. Bizden sonra da devam edeceğine olan inancımız tamdır.

HABERHAYAT: Korolarda çalışmalar nasıldır ve nasıl olmalıdır? İyi bir koronun olmazsa olmazları nelerdir?

YAVUZ ÖZKARAN:
Koro çalışmaları teknik bir yöntem ile olmalıdır. Şan( ses kullanımı), diyafram( doğru nefes kullanımı), hançere ve yöre ağızları(üslup) temel müzik eğitimi ( nota, solfej, usul ve repertuvar) olmalıdır. Teknik anlamda bayan seslerinde soprano, alto, erkek seslerde bas bariton ve tenor sesler koro içerisinde uygun miktarda bulunması gerekmektedir. Bu anlattığım detaylar iyi bir koro için olmazsa olmazlardır.

HABERHAYAT: Yeni yakılmış türküleri pek işitmez olduk. Halk müziğinde bir beste sorunu mu yaşanıyor?

YAVUZ ÖZKARAN:
Yerel anlamda Türkiye’nin çoğu bölgesinde birçok sanatçının ürettiği türkü formunda besteler bulunmaktadır. Ancak TRT’nin geçmişten gelen yeni türkülere olan soğuk duruşundan dolayı, şu andaki TRT repertuvarına bu türküler kazandırılamamıştır. Örnek olarak benim de naçizane türkü formatında bestelerim vardır, ancak noktalayıp TRT’ye gönderdiğim halde kayda alınmamıştır.

HABERHAYAT: Gençler Türk Halk Müziği’ne yeterli önemi gösteriyor mu?

YAVUZ ÖZKARAN:
Yurt içinde birçok ile konser vermeye gidiyoruz. Gençler halk müziğini çok seviyor, dinliyor ve icra ediyor. Şu an Türkiye genelinde en çok bağlama kurslarına talep var.

HABERHAYAT: Konserlerinize ilgi nasıl?

YAVUZ ÖZKARAN:
Konserlerimiz tıklım tıklım dolu geçiyor. Bu zaman kadar hiç boş salonda konser verdiğimi hatırlamıyorum. Tüm çalışmalarımızda Samsun halkı büyük bir ilgi gösteriyor. Buradan tüm Samsunlulara teşekkür ediyorum. Desteklerinden ötürü Canik Belediyesi Başkanımız Osman Genç, başkan yardımcımız Alican Usta, kültür ve sosyal işler müdürümüz Hamza Aygün ve saz grup şefimiz Murat Camadan’a ayrıca teşekkürlerimi sunarım.

HABERHAYAT: Projelerinizden bahseder misiniz?

YAVUZ ÖZKARAN:
25 Şubat’ta Sahne Senin adlı ses yarışmasının 3.’sünü düzenleyeceğiz. Çok önemli sanatçılar yarışmaya konuk olacak ve jüri üyeliği yapacak. Şu anda Türkiye’nin en önemli müzik organizasyonlarından birini hayata geçirme çalışmalarına başladık. 25-29 Nisan 2018 tarihleri arasında Canik 1. Uluslararası Müzik Festivali gerçekleştireceğiz. Festival, çok önemli müzik topluluklarının, sanatçıların, akademisyenlerin katılımıyla Gençlik ve Spor Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, TRT işbirliği içerisinde hayata geçirilecek. Festivalin sanat koordinatörlüğünü ben üstleniyorum. Lansmanını önümüzdeki günlerde TRT’nin ve diğer medya kuruluşlarının da katkılarıyla gerçekleştireceğiz. Samsun halkının 5 gün boyunca müziğe doyacağı festivalde, gündüz worshoplar yani atölye çalışmaları olacak. Workshoplarda küçük müzik dinletileri ve sempozyumlar yer alacak.

HABERHAYAT: Son olarak neler söylemek istersiniz?

YAVUZ ÖZKARAN:
Şahsım ve topluluğum adına kendimizi ifade etme olanağı sağladığınız için teşekkür ediyorum. Tüm okuyucularınıza ve Türk Halk Müziği’ne gönül veren herkese sevgilerimi iletiyorum.

Mehtap YILDIZ





RÖPORTAJLAR
 
Telif Hakkı © Haber Medya Grubu
RSS Samsun haber İletişim